Ce să NU faci când ești nervoasă

Ce să NU faci când ești nervoasă

Health & beauty

Multe dintre noi acționează pripit când sunt nervoase. Este evident că nu e bine ca furia să fie forța motorie din spatele alegerilor noastre, dar cum să ne stăpânim?

Furia este o stare de spirit care ne împiedică să gândim clar. Când sunt furioși, oamenii fac și spun lucruri pe care le regretă mai târziu. Furia este o stare emoțională care poate compromite capacitatea de a gândi și te face să nu mai acorzi atenție detaliilor. Emoțiile negative nu ne afectează doar pe noi, ci și pe toți cei din jurul nostru, creând un efect de undă. Cum reușești să-ți recâștigi calmul?

Nu te consola mâncând!

Stările emoționale negative determină apariția dezechilibrelor hormonale, care sunt principala cauză a scăderii nivelului de energie, mai ales la femei. Cum grăsimile și carbohidrații refac rapid nivelul energiei consumate în timpul acceselor de furie, atunci când ești nervoasă vei căuta să-ți restabilești confortul psihic prin consumul de alimente nesănătoase. Un aport caloric mare, reprezentat de grăsimi și zahăr, îți conferă alinarea de care ai nevoie, dar nu este o soluție indicată.

O stare emoțională intensă declanșează un răspuns al organismului prompt, ancestral, de „luptă sau fugi“, efectele fiind ori pregătirea pentru luptă, ori fuga de pericol, cu scopul de a te proteja. Într-o astfel de stare, digestia nu mai funcționează optim, iar tot ce mănânci nu se metabolizează adecvat.

Nu urca la volan!

Crezi că o plimbare în viteză îți limpezește gândurile? Ei bine, când te concentrezi asupra problemelor, nu ai cum să fii atentă la condus. Și accidentele nu întârzie să apară. Furia îți conferă o viziune tip tunel, afectând capacitatea de analiză a proceselor care cer atenție. Într-o astfel de situație, ai tendința de a privi drept înainte și nu poți vedea pietonii sau mașinile, fiindcă vederea periferică se diminuează. În plus, nervoasă fiind, timpul de reacție scade dramatic și nu vei reuși să frânezi în condiții de siguranță.

O plimbare e bine-venită, dar pe jos. Alege un loc liniștit, unde să-ți pui în ordine gândurile și emoțiile.

Fără nemulțumiri pe rețelele de socializare!

În scris, ne simțim mai libere să ne exprimăm sentimentele, fără cenzură. Dar postând argumentele noastre pe rețelele de socializare, nu le putem lua înapoi. Dacă, necenzurat, trimitem un text la mânie, s-ar putea să regretăm. Este mult mai greu de spus „eu n-am zis așa ceva“ când există dovezi clare.

Când suntem furioase, ne simțim deseori invincibile, de parcă am fi puternice și nimic nu ne poate face rău, dar, de fapt, multe lucruri ne pot răni. Cuvintele postate în febra momentului se pot lăsa cu regrete. Degeaba ștergi mesajul: odată ce a fost văzut, el se întoarce împotriva ta.

Nu distruge relații!

Când se întâmplă să fii supărat pe colegii de muncă sau prieteni, este foarte tentant să întrerupi orice legătură cu oamenii despre care crezi că îți fac rău. Doar că nu gândim clar când suntem furioși. Niciodată nu e bine să strici o relație, fiindcă toți oamenii pe care îi întâlnești în viață sunt importanți și nu știi niciodată când ai nevoie de ei.

O pauză poate fi o strategie sănătoasă de soluționare a conflictelor, care permite ambelor părți să se calmeze și nu lasă lucrurile să scape de sub control. Ia-ți un mic răgaz pentru a analiza ce s-a întâmplat. Faptul că nu dai replica imediat nu înseamnă că disputa e încheiată. Este important să te pregătești, să revizuiești ceea ce vrei să spui, să ai intențiile corecte și să discuți într-o stare de spirit mai bună.

Nu-ți îneca amarul în alcool!

La fel ca alimentele, alcoolul îi ajută pe oameni să-și aline durerea și să țină în frâu furia (sau cel puțin așa cred ei). Cu toate acestea, alcoolul ne împiedică să ne controlăm temperamentul, ne trezește impulsivitatea și, în unele cazuri, chiar face ca sentimentele negative să pară mai puternice și să dureze mai mult. Alcoolul scoate la iveală agresivitatea, ne provoacă să ne exprimăm furia.

În plus, cei care au deja dificultăți în a-și controla impulsurile emoționale devin și mai furioși, agresivi și violenți când abilitățile lor de autocontrol sunt afectate de alcool.

Nu căuta pe cine să dai vina!

Vina nu face furia să dispară. Doar îți ia o parte din greutatea de pe umeri. Jocul de-a cine e vinovatul e posibil să te facă și mai furioasă. De obicei, în orice conflict nu există o singură persoană vinovată și o alta care este victimă. Comunicarea este ca în tangou, este nevoie de doi. Odată ce privești problema în acest fel, apare perspectiva celeilalte persoane, iar o discuție aduce soluții posibile, care vă vor ajuta să vă calmați. Mai ales dacă e vorba despre o dispută cu o persoană dragă, trebuie să fii capabilă să gândești pe termen lung și să iei în considerare multe lucruri, ceea ce nu poți face când ești nervos.

Fără violență!

Îmi place să cred că nimeni nu folosește violența în mod conștient. Când creierul nostru primitiv e copleșit de emoții, credem că suntem amenințate și atacul este o reacție naturală. Acest lucru funcționează foarte bine în… junglă! Dacă ești de părere că ești atât de supărată încât poți răni pe cineva, retrage-te din situație, pentru cât timp este nevoie, până când ești calmă din nou.

Acest lucru este necesar în special când este vorba despre copii, lipsiți de apărare în fața acceselor tale emoționale. Când copiii sunt cei care te supără, încearcă să ierți sau să te distanțezi o vreme de probleme, astfel încât să nu regreți consecințele nefaste ale emoțiilor tale negative. Izbucnirile violente nu gestionează eficient greșelile celor mici.

Text: Grigoriana Brujan

Sursă foto: iStock

 
Sursa: www.cosmopolitan.ro