Oboseala matinală – cauze și cum scapi de ea

Oboseala matinală – cauze și cum scapi de ea

Health & beauty
Oboseala matinala afecteaza multe persoane, iar aceasta poate sa fie in anumite cazuri asociata cu un deficit de vitamine sau minerale. Afla din urmatorul articol din ce cauze apare oboseala matinala, care sunt simptomele, dar si cateva remedii si trucuri care te vor ajuta sa fii mai energic dimineata!

In ciuda faptului ca dorm in jur de 7 – 8 ore in fiecare noapte, exista persoane care se simt extrem de somnoroase diminetile, iar aceasta oboseala implica o stare de disconfort atat la nivel fizic, cat si la nivel mental. Desi oboseala fizica si psihica sunt diferite, de obice acestea apar impreuna. Astfel, epuizarea fizica pe termen lung poate duce la oboseala mentala.

Somnolenta si oboseala matinala

Starile de somnolenta cu care se confrunta anumite persoane dimineata apar atunci cand: fie nu au un somn linistit si odihnitor, fie este un semn al unor afectiuni medicale care ar putea sa interfereze cu somnul, cum ar fi sindromul de apnee in somn sau sindromul picioarelor nelinistite.

Din ce cauze apare oboseala matinala?

oboseala matinala cauze

Iata cateva motive pentru care te trezesti obosit dimineata:

  • Glanda lenesa (Hipotiroidism) – Un posibil motiv pentru care te-ai putea trezi obosit dimineata ar putea fi glanda tiroida care este inactiva. In acest caz, glanda nu poate secreta hormonul tiroidian (tiroxina) in corp, iar acest lucru te face sa te simti obosit in permanenta, sa cresti in greutate, sa ai dureri musculare si articulare si sa-ti afecteze starea de spirit in general.
  • Oboseala suprarenala – Aceasta afectiune este cauzata de un dezechilibru hormonal care determina organismul sa secrete un exces de cortizol si adrenalina.
  • Sindromul de oboseala cronica – Aceasta este o afectiune similara cu oboseala suprarenala, dar este mai frecventa la femei decat la barbati.
  • Un stil de viata sedentar – S-ar putea sa fii surprins ca atunci cand stai in casa si nu faci nimic, o stare de oboseala te poate cuprinde in tot corpul. Inactivitatea fizica si mentala teva face sa te simti obosit, sa nu ai putere si poti chiar sa te confrunti cu dezechilibre de dispozitie.
  • Depresia – Unul dintre cele mai frecvente simptome ale depresiei este oboseala cronica.
  • Apneea in somn – Daca nu dormi 7 – 8 ore de somn in fiecare noapte, este posibil sa te simti mai obosit cand te trezesti dimineata.

De ce ma trezesc obosit

  • Anemia – Niveluri insuficiente de fier din sangele tau te pot face sa te simti obosit, indiferent de cat timp dormi noaptea.
  • Deshidratare – Aceasta este unul dintre cele mai frecvente motive pentru care te confrunti cu oboseala matinala.
  • Tratamente medicale – unele tratamente antidepresive, antihipertensive, steroizi, antihistaminice sau sedative pot provoca starile de oboseala permanenta care te pot lasa fara energie pe tot parcursul zilei.
  • Afectiune cardiace si pulmonare – pneumonia, aritmiile, astmul, boala cardiaca coronariana, insuficienta cardiaca, refluxul de acid gastric si anumite boli ale intestinelor pot provoca starile de oboseala.
  • Fenomenul jet lag – poate duce in anumite cazuri la oboseala matinala pentru o anumite perioada de timp.
  • Obezitatea sau supraponderabilitatea. Cele doua afectiuni pot creste riscul de aparitie a oboselii matinale, iar acest lucru se datoreaza faptului ca, organismul se confrunta adesea cu durerile articulare si musculare care duc la epuizarea corpului.
  • Probleme emotionale– felul in care te simti pe tot parcursul zilei afecteaza sanatatea fizica, psihica si somnul pe parcursul noptii, daca adesea te simti epuizat din punct de vedere emotional (din cauza stresului, a nervilor, acitvitatilor zilnice, a obligatiilor de zi cu zi).
  • Alimentatie inadecvata sau dietele de slabit inadecvate. Anumite mancaruri si diete foarte stricte duc adesea la crearea unui dezechilibru nutritional sever.

Stari de rau dimineata

Alte motive pentru care poti sa ai stari de rau dimineata ar fi deficitul de anumite vitamine si minerale din organism, cum ar fi:

  • Deficitul de vitamina D
  • Deficitul de Omega-3
  • Deficitul de vitamina B3
  • Deficitul de vitamina B5
  • Deficitul de vitamina B6
  • Deficitul de vitamina B9
  • Deficitul de vitamina B12
  • Deficitul de vitamina A
  • Deficitul de calciu
  • Deficitul de magneziu
  • Deficitul de fier
  • Deficitul de zinc

Alte simptome asociate cu oboseala matinala

Iata care sunt simptomele care sunt asociate cu starea de oboseala matinala:

  • Ameteli (adesea aparea atunci cand te ridici din pat)
  • Greata
  • Oboseala cronica care se diminueaza abia in jurul pranzului
  • Gura uscata
  • Dureri musculare
  • Disconfort gastrointestinal
  • Frisoare
  • Tensiune arteriala scazuta (hipotensiune)
  • Ochi rosii
  • Ochi uscati

Remedii contra oboselii matinale

Suplimente alimentare

Asigura-te ca dieta alimentara este completata cu cele mai bune suplimente de vitamine si minerale pentru a combate oboseala matinala. Cele mai bune 5 vitamine care iti ofera energia de care ai nevoie pentru intreaga zi sunt:

  • Complexul de vitamina B

Acest complex de vitamine ajuta organismul sa-si mentina nivelul de energie de care are nevoie.

  • Vitamina C

Vitamina C intareste sistemul imunitar si are un impact mare asupra nivelului de energie, deoarece este un puternic antioxidant, care poate ajuta organismul sa combata bacteriile si virusurile. In plus, aceasta vitamina ajuta la combaterea oboserlii.

  • Complex de multivitamine si minerale

Multivitaminele si mineralele sunt esentiale pentru organism, mai ales in perioada de tranzitie de la un anotimp la altul. Aceste suplimente energizeaza organismul si ajuta la imbunatatirea somnului peste noapte.

  • Uleiuri esentiale

Multe persoane folosesc uleiuri esentiale pentru reducerea oboselii matinale, deoarece acestea actioneaza rapid si eficient, fara a proca efecte secundare. Iata care sunt cele mai bune uleiuri:

  • Uleiul esential de bergamota

Acest tip de ulei ajuta la remedierea oboselii si epuizarii, precum si anxietatea, depresia si tulburarile de somn. Uleiul de bergamota stimuleaza energia, stimuland productia de neurotransmitatori, imbunatatind in acelasi timp si starea de spirit.

Mod de utilizare: acest ulei poate fi utilizat cu ajutorului unui difuzor pentru aromaterapie pe parcursul noptii pentru a-ti asigura un somn linistit si odihnitor. In plus, inhalarea vaporilor cu acest ulei iti ofera energia de care ai nevoie pe parcursul diminetii.

  • Ulei esential de geranium

Faimos pentru capacitatea sa de a echilibra nivelurile hormonale si de a stimula starea de spirit, acest ulei esential poate ajuta la vindecarea depresiei si anxietatii, reducand in acelasi timp nivelul hormonilor de stres din sange, ceea ce poate reduce stresul oxidativ, ajutand astfel la relaxarea si stimularea energiei in corp.

Mod de utilizare: in difuzorul de aromaterapie, insa nu trebuie utilizat seara, ci numai dimineata.

  • Ulei esential de molid negru

Pentru a te recupera din starea de somnolenta de dimineata, utilizeaza uleiul esential de molid negru care ajuta la reducerea inflamatiilor, relaxarea corpului si a creierului, bineinteles si a oboselii.

Mod de utilizare: scapa de oboseala matinala cu o baie calda si rapida dimineata, in care sa pui 5 – 6 picaturi de ulei de molid negru. Permite-ti sa te relaxezi timp de 15 minute si lasa ingredientele active din uleiul esential sa lucreze, sa te relaxeze si sa combata oboseala.

  • Uleiul de rozmarin

Impactul direct al uleiului de rozmarin asupra sistemului nervos central este motivul pentru care este unul dintre cele mai bune uleiuri esentiale pentru reducerea oboselii. Poate stimula producerea de energie si revigoreaza functia cognitiva, imbunatatind puterea de concentrare si memorare, de care sufera adesea anumite persoane din cauza oboselii matinale.

Mod de utilizare: nu folosi niciodata acest ulei seara, deoarece efectele sale pot dura mai mult de 4 – 5 ore. Inhalarea directa este o forma populara pentru utilizarea acestui ulei sau il poti folosi in difuzorul pentru aromaterapie pentru un impuls de energie care dureaza toata ziua!

  • Ulei esential de eucalipt

Cresterea vitalitatii si stimularea starii de spirit este esentiala pentru combaterea oboselii matinale. Acest ulei esential contracareaza sentimentele negative si imbunatateste fluxul sanguin, ceea ce duce la cresterea energiei si a starii de bine.

Mod de utilizare: in difuzorul de aromaterapie, insa nu trebuie utilizat seara, ci numai dimineata.

Alte uleiuri esentiale cu acelasi efect:

  • Ulei esential de lamaie
  • Ulei esential de portocala
  • Ulei esential de busuioc
  • Ulei esential de menta

Trucuri pentru a te trezi mai usor dimineata

Imbunatateste calitatea somnului de peste noapte

Cand te trezesti dimineata si te simti obosit, desi ai dormit suficiente ore peste noapte, inseamna ca este timpul sa faci o schimbare si sa te gandesti la rutina pe care ti-ai creat-o si sa vezi ce poti schimba, astfel incat sa poti avea parte de un somn mai odihnitor. Un bun exemplu de rutina este sa mergi sa dormi la aceeasi ora in fiecare seara. De asemenea, este recomandat sa opresti consumul de cofeina dupa ora 4 dupa-amiaza si sa nu folosesti dispozitive electronice cu 30 de minute inainte de culcare.

Limiteaza cantitatea de carbohidrati

Consumul de carbohidrati te vor face sa te simti obosit in permanenta pe parcursul zilei. Vei fi surprins de o diferenta masiva in ceea ce priveste calitatea somnului si felul in care te vei simti a doua zi de dimineata daca optezi pentru consumul de carbohidrati sanatosi incepand chiar de dimineata la micul dejun, cum ar fi: cerealele integrale. Acest tip de carbohidrati iti vor mentine nivelul normal de zahar din sange pentru o buna perioada de timp, ajutandu-te astfel sa ai un corp si o minte mai energica.

oboseala matinala remedii

Hidrateaza-te

Deshidratarea poate contribui semnificativ la aparitia oboselii matinale. Asigura-te ca bei cel putin 8 pahare mari de apa in fiecare zi sau 1,5 – 2 litri de apa si mentineti organismul hidratat atat ziua, cat si seara. O idee buna ar fi sa ai o sticla cu apa pe noptiera, astfel incat sa poti sa bei apa si seara. De asemenea, opteaza pentru consumul unui pahar de apa plata cu zeama de lamaie (optional si o lingurita de miere) dimineata pe stomacul gol. Apa cu lamaie ofera un boost de energie organismului, furnizand in acelasi timp nutrientii si vitaminele care ajuta la combaterea oboselii matinale.

Exercitiile fizice

Sportul te ajuta sa dormi mult mai bine noaptea, iar ziua sa te trezesti intr-un forma fizica si psihica foarte buna. In plus, exercitiile fizice nu numai ca iti imbunatatesc sanatatea, ci ajuta si la oxigenarea creierului si a sangelui.

Bea ceai de plante

Daca te confrunti cu oboseala matinala, ar fi o idee buna sa elimini consumul de cofeina pentru o perioada de timp pana iti reglezi din nou organismul. In schimb, dimineata poti sa bei ceaiuri din plante, cum ar fi:

  • Ceai de musetel
  • Ceai alb
  • Ceai negru
  • Ceai verde (cu lamaie)
  • Ceai de merisoare
  • Ceai de menta
  • Ceai de ghimbir (cu lamaie)

Ai grija de sanatatea psihica

Oboseala matinala poate fi cauzata, dupa cum s-a mentionat anterior in articol, din cauza stresului si a grijilor de zi cu zi. Incearca sa analizezi lucrurile, detasandu-te si privind din exterior si afla cum poti sa faci fata cu brio zilei respective. Infrunta-ti temerile, stresul si grijile, deoarece acestea fac rau atat psihicului, cat si fizicului tau. In acest caz, poti cauta ajutor:

  • vorbind cu familia si prietenii apropiati
  • consultand un medic specialist, precum un psihoterapeut
  • citind carti de dezvoltare personala
  • citind carti de psihologie

 Autor: Andreea Enache

Referinte:

  1. https://www.healthline.com/health/morning-fatigue-remedies
  2. https://health.clevelandclinic.org/always-tired-7-hidden-causes-for-your-fatigue/
  3. https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/10-medical-reasons-for-feeling-tired/
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/248002.php#types
  5. https://www.organicfacts.net/essential-oils-reducing-fatigue.html
Sursa: sfaturimedicale.ro