Senzația de balonare: cauze și remedii

Senzația de balonare: cauze și remedii

Health & beauty

Spune „adio balonare!” tinand cont de sfaturile de mai jos.

Ți s-a întâmplat vreodată să te îndopi cu un prânz format predominant din legume, numai ca să te simți la fel de sătulă ca după un burger cu cartofi  prăjiți? Acest scenariu halucinant este de fapt foarte comun, mai ales pe timp de vară, când efectul de balonare face ca pantalonii scurți cu talie joasă sau costumele de baie să pară instrumente de tortură medievală.

Uite care-i treaba: o masă copioasă, bogată în grăsimi poate provoca balonare, dar nu este singura explicație pentru abdomenul expandat.  Cel mai frecvent, adevăratul motiv îl reprezintă gazele, susține Sonya Angelone, purtător de cuvânt al Academiei pentru Nutriție și Dietetică. Senzația de balonare apare mai ales dacă consumi alimente bogate în fibre (adică varză kale, leguminoase, fructe). „Aproape  orice mâncare bogată în fibre, chiar și într-o cantitate rezonabilă, te poate face să te simți umflată,” explică Angelone.

Asta se întâmplă pentru că enzimele digestive ale stomacului trebuie să muncească în plus pentru a digera aceste fibre (bune pentru tine!). Uneori, colonul nu poate finaliza această misiune, permițând câtorva fragmente din salata ta de la prânz să ajungă în intestine. Atunci lucrurile devin de-a dreptul… gazoase. „Atunci când bacteriile din intestinul gros se înfruptă din rămășițele de la prânz, dau naștere gazelor,” explică Angelone. Întregul proces te poate face să te simți ca o saltea gonflabilă umflată peste măsură. În mod evident, soluția nu este să sari peste mesele cu adevărat hrănitoare. Poți, în schimb, urma aceste reguli simple ce te ajută să ții la distanță gazele surpriză.

Adio, aer!

Uită de paie, gumă și țigări (hai, că poți!). Toate trei reprezintă căi sigure pentru a introduce aer în exces în sistemul digestiv, spune gastroenterologul Sophie Balzora, medic și profesor asistent în cadrul NYU School of Medicine. Și nu mai vorbi când mănânci, poți înghiți mai mult aer decât mâncare.

Fără îndulcitori artificiali

Zahărul fals gen aspartam sau sucraloză pot duce la balonare, susține Robin Foroutan, dietetician nutriționist licențiat în New York. Organismul tău nu poate să le digere ca pe zahărul adevărat, deși ajungi aproape intacte în colon, provocând gaze.

Super-umflat!

Un stomac distensionat frecvent, asociat cu dureri abdominale, vomă sau sângerări vaginale ori rectale, poate fi un simptom al unor boli precum colon iritabil, ulcer, sau obstrucție intestinală, arată Sophie Balzora. În unele cazuri rare, poate semnala chiar și o formă de cancer, deci consultă un medic cât mai curând posibil.

Nu mai bea după mâncare

Este adevărat că, sorbind apă în timpul cinei, mănânci mai puțin – dar lichidul diluează toți acizii din stomac, necesari digerării mâncării, spune Foroutan. Atunci când acest proces este compromis, unele dintre alimentele pe care le consumi nu ajung să fie digerate și sunt aruncate direct în intestine, unde… desigur, balonează. Propune-ți să bei nu mai mult de 200 ml de apă în timpul mesei,  iar mai târziu, după o jumătate de oră, poți consuma câtă vrei.

Gătește legumele

Ne referim în special la crucifere (broccoli, conopidă, varză de Bruxelles), care conțin tone de fibre și sunt mai greu de procesat de către organism. În general, gătitul la aburi, coacerea în cuptor sau pe grătar ar putea iniția înmuierea fibrei.

Schimbă rețeta smoothie-urilor

Fiind deja mărunțite în blender, shake-urile – chiar și cele din legume – reprezintă o provocare mai mică pentru stomac. Încearcă să folosești lapte de migdale sau cânepă în loc de lactate (lactoza balonează în general) și o pudră proteică din mazăre sau orez. Mai poți adăuga un pic de ananas sau papaya, ce conțin din belșug enzime digestive naturale.

Mâncărurile care miros

„Hrănind bacteriile bune din colon cu alimente bogate în probiotice ajută în combaterea inflamațiilor ce afectează sistemul digestiv și provoacă balonarea,” spune Robyn Youkilis, autorul cărții Thin From Within. „Adăugarea de alimente fermentate precum varza murată la mesele tale te va ajuta să asimilezi mai ușor nutrienții.” Alte opțiuni: kombucha, iaurt, kimchi.

Pentru a te dezumfla în 24 de ore, încearcă asta:

  • Fierbe niște ceai. Mai precis, fă o infuzie din păpădie sau ceai verde ori negru cu cofeină. Acestea acționează ca un diuretic ușor, care elimină lichidul în exces din sistem, pentru a ajuta stomacul să se relaxeze.
  • Ia un remediu pentru gaze fără rețetă. Substanța de bază din aceste medicamente este de obicei simeticona, care sparge bulele de gaze din colon, transformându-le într-unele mai mici, permițându-le să se dizolve mai ușor.
  • Fă mișcare. Impactul unor mișcări precum săriturile sau jogging-ul poate stimula evacuarea gazului din intestine mai repede, prin simpla acțiune a gravitației, susține Sonya Angelone.
Sursa: www.cosmopolitan.ro